شیوه های بازاریابی پیچیده ای که عادت مصرف زدگی را می فروشند، خواب های ما را پریشان کرده اند. این خواب ها ما
را گیج و منگ می کنند و رؤیاهای واقعی و فطری ما را درباره پیوند داشتن
با دیگران، احساس رضایت، اجتماع و معنویت، از ما پنهان می دارند.مصرف زدگی به عمل
مصرف کردن گفته می شود. مصرف یعنی از بین بردن یا صرف کردن از طریق به کار بردن و
هزینه کردن بیهوده. مصرف کننده کسی یا چیزی است که عمل مصرف کردن را انجام می دهد.
مصرف زدگی یک الگوی رفتاری است که به نابودی محیط زیست فیزیکی، سلامت مالی شخصی
ما، خیر مشترک انسان ها و روابط و نهادهای انسانی دامن می زند. مصرف زدگی دارای
هزینه های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است.
«بر روی زمین به اندازه نیاز
همگان منابع وجود دارد، ولی نه به اندازه آز و طمع همگان.» / مهاتما گاندی
زمانی که ما در روند مصرف زدگی درگیر می شویم، در خرید همیشگی کالاها و خدمات جدید
درگیر شده ایم، در حالی که هیچ توجهی نداریم ـ یا توجه اندکی داریم ـ که آیا به
این کالاها و خدمات نیاز داریم یا نه و قابلیت دوام آنها، مبدأ تولید یا پیامدهای
زیست محیطی تولید و مصرف آنها چیست. مصرف زدگی سوخت لازم را برای نابودی اقتصاد
مولد فراهم می آورد و این کار را از طریق حمایت و تشویق فروش کالاها یا خدمات، بی
آنکه کیفیت، مبدأ، آسیب های زیست محیطی یا سنت های تولیدی آنها از طرف خریدار مورد
بررسی قرار گیرد، انجام می دهد.
- ۰ نظر
- ۲۳ دی ۹۳ ، ۱۶:۱۱